Affärsidé Tips – 3 steg till lönsam affärsidé
Lär dig att ta fram en lönsam affärsidé i tre enkla steg. Börja med att se instruktionsvideon, därefter grottar du ner dig i ännu fler affärsidé tips med hjälp av nedanstående artikel.
***Inlägget innehåller annonslänkar***
Affärsidé
Affärsidén är den första byggstenen i grundandet av ett företag. Föreställ dig affärsidén som basen av en pyramid; allt som byggs ovanpå affärsidén – logotypen, hemsidan, all marknadsföring, all bokföring, och alla rutiner inom företaget, kommer i slutändan att bäras upp av affärsidén.
Med hjälp av en bra affärsidé kan pyramiden komma att bli ett mäktigt storverk såsom Amazon. Men kom ihåg att framgångsrika företag har vidareutvecklat sin affärsidé under resans gång, exempelvis startade Amazon med endast böcker i sitt sortiment.
Affärsidé definition
Affärsidén styr företaget i önskad riktning och skapar förståelse för syftet med organisationen.
Observera att en affärsidé inte behöver vara unikt för att skapa ett framgångsrikt företag. Du kan visserligen ta fram en helt ny vara eller tjänst som ingen kommit på tidigare, men det finns även ”lättare” vägar till framgångsrikt företagande för oss som inte är uppfinnare.
Affärsidé exempel
Exempel på en enkel, lönsam och kostnadsfri affärsidé där företagaren INTE har behövt komma på något helt nytt, är när Jakob Örnmalm började skapa detaljerade instruktionsvideon på YouTube om hur man bygger stilrena hemsidor och webbutiker, utan att behöva lära sig att koda.
Att skapa detaljerade instruktionsvideon om webbdesign på engelska var ett framgångsrikt koncept som funnits i flera år, så för Jakobs del var det ”bara” att börja göra samma sak men på svenska, samt ansöka om ett samarbete med Sveriges ledande webbhotellsleverantör.
Affärsidé tips
Vill du komma på en lönsam affärsidé? Mitt allra bästa tips för dig är; lägg fokus på att hitta lösningar till problem som du stöter på i din vardag. Jag upplevde det som problematiskt att jag skulle behöva pröjsa minst 10 000 kr för att beställa en enkel hemsida.
Jag blev rent av äcklad av snikna webbyråer som uppmanade mig och alla de andra i min situation att INTE bygga sina hemsidor på egen hand. De försöker att få det att låta som att det är jättesvårt att bygga sin egna hemsida, vilket inte stämmer så länge man har tydliga och detaljerade instruktioner.
Så jag lärde mig istället att bygga hemsidan på egen hand med hjälp av engelskspråkiga instruktionsvideon på YouTube, och jag upptäckte längs vägen att jag hade sparat massor av tid om det hade funnits liknande instruktionsvideon på svenska.
Det hade sparat mig massor av tid att få tydliga instruktioner om hur man tecknar det bästa SVENSKA webhotellet och hur man bygger en hemsida på just DERAS server. Men det fanns inte. Och min magkänsla sa att jag var inte ensam om att uppleva detta problem.
Så jag skapade en YouTube-kanal; ÖrnMalm Webbyrå, och jag skapade en komplett, steg för steg videoserie som jag döpte till ”Skapa hemsida 2019”. Min magkänsla visade sig ha rätt; det fanns många fler som upplevde samma problem som mig. ÖrnMalm Webbyrå föddes som lösningen till deras problem.
Sedan lanseringen av ÖrnMalm Webbyrå året 2019 laddar jag upp en ny, uppdaterad ”Skapa hemsida”-videoserie varje år i januari.
Affärsidé mall i 3 steg
Här går vi igenom hur du tar fram din allra första affärsidé i tre enkla steg:
- Skriv ner dina intressen.
- Ställ dig frågan; hur kan jag tjäna pengar på mina intressen? Det vill säga hur kan jag omvandla mitt intresse till en affärsidé?
- Bestäm dig för det intresset som du tror dig ha bäst möjlighet att konkurrera med JUST NU! Idag, inte nästa år, eller om 5 år!
Denna stegvisa mall för framtagning av en affärsidé har vi kombinerat med exempel från Jakob Örnmalms (grundaren av ÖrnMalm Webbyrå) första trevande steg mot livet som egenföretagare.
Steg 1. Skriv ner dina intressen
Skriv ner dina intressen. Varför? Därför att det som du har intresse för, det kan du också bli riktigt bra på. Och du behöver bli bra på ditt område för att kunna konkurrera med din affärsidé. Exempel på intressen som Jakob skrev upp:
Sparande i aktier och fonder – Jakob hade haft ett stort intresse för sparande och investerande under flera år och hade läst på massor inom ämnet.
Marknadsföring – Kurser i marknadsföring ingick i Jakobs ekonomutbildning som han pluggade just då när han skrev upp dessa intressen, och han fann ämnet fascinerande.
Träning och hälsa – Jakob höll på med Ironman-triathlon och tyckte väldigt mycket om sporten och hur den formade hans livsstil.
Personlig utveckling – Så långt Jakob kan komma ihåg så har han alltid försökt pusha sig själv för att bli bättre, samt att hitta en djupare innebörd med tillvaron än det moderna samhällets budskap om lycka och mening.
Steg 2. Omvandla intressen till affärsidéer
Gå igenom alla de intressen som du skrev ner, och ställ dig frågan; hur kan jag ta betalt för det här intresset? Det vill säga; hur kan jag omvandla detta intresse till en affärsidé?
OBS! Det är OK att härma andra som redan lyckats! Glöm tanken på att du måste ta fram ett helt nytt koncept! Men du har också möjligheten att släppa loss din fantasi här! Exempel på affärsidéer som Jakob skrev upp:
Skapa en blogg om sparande och investerande, få många följare, och ta betalt för att marknadsföra allt från böcker inom investering till sparbanker och aktiemäklare genom bloggen.
Kör igång en digital marknadsföringsbyrå. Det behövs alltid kreativa marknadsförare som finner nya vägar till att få ut en vara/tjänst framför kundens ögon på ett lönsamt sätt.
Skapa en triathlon-coachingtjänst online för alla de nybörjare som vill utmana sig i triathlon. Efterfrågan må vara liten, men så är också konkurrensen. Driv upp efterfrågan med effektiv marknadsföring via video, blogginlägg och Instagram.
Skriv böcker och sälj andra skribenters böcker och annat material som faller inom kategorin “personlig utveckling”.
Steg 3. Välj ut EN affärsidé och satsa fullt ut på den
Välj ut det alternativet där du tror dig ha bäst möjlighet att konkurrera JUST NU! Idag, inte om fem år. Här är det bara att gå på magkänslan! Glöm allt det där med marknadsundersökningar tills vidare. Vi måste bara börja nånstans, inte överanalysera detta.
Det viktigaste är att du väljer ut en affärsidé och sätter igång med att utveckla det! Notera ordet “utveckla”, då chansen att du kommer att tjäna storkovan på just din allra första affärsidé i dess ursprungliga form är liten. Mycket kommer att finjusteras allt eftersom!
Och en sak till; satsa på en affärsidé i taget! Du behöver ge massor av kärlek till din affärsidé för att omvandla den till en lönsam business! Att försöka göra den resan med flertalet affärsidéer samtidigt är oerhört tidskrävande.
Jakob skapade ett varumärke inom personlig utveckling som genererade noll kronor i intäkter och lades ner, men tack vare detta projekt lärde sig Jakob grunderna i Webbdesign, Videomarknadsföring och SEO, vilket gjorde det möjligt för honom att börja tjäna pengar på hans nästa affärsidé; ÖrnMalm Webbyrå.