Entreprenörskap

Här går vi till kärnan av entreprenörskap; varför passion, mod och ihärdighet är långt viktigare än talang för att lyckas som entreprenör.

3 sanningar om entreprenörskap

Det finns tusentals böcker skrivna om entreprenörskap, men du behöver inte läsa en enda av dom för att lyckas som egenföretagare. Här följer de tre enda sanningarna om entreprenörskap som du behöver komma ihåg och applicera i din vardag som nybliven entreprenör.

Skriv upp dessa och spara dem på ett ställe som påminner dig om dem per automatik, varje dag, så att du aldrig glömmer dem. Dessa 3 sanningar om entreprenörskap kommer från Redaktionen.se

Sanning 1:

”De allra flesta svårigheter du möter som företagare har ett enda botemedel – envishet.”

Sanning 2:

”90 % av alla företag som går omkull gör det för att den som startar ger upp alldeles för tidigt. De flesta som startar företag har helt enkelt inget tålamod med besvärligheterna som alla möter i början.”

Sanning 3:

”De flesta människor här i världen är hopplösa drömmare. Som företagare måste man vara en energisk jobbare!”

Entreprenörskap

De första 6 månaderna som egenföretagare

Det kommer inte att vara enkelt alltid. Det kommer att komma bra dagar, och det kommer att komma dåliga dagar. Vi ska gå igenom sådana saker som har hänt mig under mina första 6 månader som nybliven egenföretagare.

Genom att berätta om dessa upplevelser hoppas jag att inspirera dig till att orka fortsätta att jaga drömmen om att lyckas som egenföretagare.

Ekonomin

Jag har inte tjänat några stora pengar alls under de första 6 månaderna som egenföretagare. Knappt 10 000 kr per månad har jag fått in. Å andra sidan så har jag väldigt väldigt låga utgifter. Jag bor i en liten hyresrätt som kostar mig 4 000 kr per månad, jag har ingen familj, inga barn.

Jag förstår att de flesta har kanske svårt att relatera till mig, det jag kan säga är att jag vill så gärna starta eget och få det att börja fungera och generera en rimlig inkomst, så jag är beredd att göra vad det än krävs av mig.

Du behöver samla på dig en krigskassa innan du kör igång med ditt företag. Från 2:55 och framåt i denna video hittar du instruktioner till hur du sparar till en krigskassa.

Jakob Örnmalm

Arbetsuppgifter

Jag har lagt massor av tid på att marknadsföra min affärsidé, framförallt genom att skapa sökmotoroptimerat videomaterial. Det har i sin tur gjort att potentiella kunder har hittat mig via YouTube när de har sökt på exempelvis ”Skapa hemsida” och ”Starta webshop”.

Under resten av mitt första år som företagare kommer jag att fortsätta producera videomaterial, men också att sökmotoroptimera skrivna blogginlägg såsom detta inlägg som du läser här och nu, för att potentiella kunder även ska hitta mig via Google Search.

Jag upplever rätt så liten konkurrens på YouTube när det kommer till att skapa detaljerade instruktionsvideon om webbdesign på svenska. Det är därmed relativt lätt för mig att få mina videon att ”ranka”, det vill säga att få dem att komma högt upp i sökresultatet.

Det är betydligt större konkurrens att synas i Google Search, så det kommer att bli en stor utmaning för mig att lyckas där! Anledningen till den större konkurrensen är att de allra flesta marknadsförare är duktiga på att producera text- och bildmaterial, medan tanken på att sitta framför kameran känns som en desto större tröskel att ta sig över.

Filma YouTubeklipp

Misstag

Jag har gjort många misstag. Det har kommit in kunder som jag har slarvat bort. Det beror helt enkelt på att jag har inte varit tillräckligt bra på att förmedla för kunden hur jag kan hjälpa kunden. Jag har gjort det för svårt för kunden, och det är sådana missar som man får lära sig av efter vägen.

Jag har också haft kunder som har varit besvikna på mig. Å andra sidan har jag varit väldigt transparent med kunderna och sagt att jag har alldeles nyligen kört igång mitt företag och jag är inte lika bra som många av mina värsta konkurrenter, som har haft igång sin verksamhet i tiotals år. Att vara ärlig och transparent med kunden har hjälpt både mig och kunden massor.

Jag har förklarat tydligt vad jag kan göra, vad det kostar, om jag behöver ta in extrahjälp i form av frilansare, etc. Då vet kunden exakt vad den ska ha för förväntningar på mig! Då är det lättare att leverera, och man slipper obehagliga överraskningar. Lova lite och leverera något mer än du lovade! Det är en melodi som har sitt stöd i marknadsföringens grundlagar!

Jag har också hoppat på projekt och samarbeten som jag med facit på hand inte skulle ha tagit på mig. Även om man är nyfiken och vill testa nya idéer så måste man också vara realistisk och inse att man måste alltid ha rutiner på plats för att kunna tjäna pengar på en viss vara eller tjänst.

Att hela tiden hoppa på nya projekt, för att man älskar att vara i det kreativa, gör att man gillar jobbet men tjänar inga pengar. Det är först när man har bearbetat och förädlat en affärsidé till en viss nivå som den börjar generera pengar. Och det arbetet tar tid. Med andra ord; man kan inte vara med på allt.

Multitasking

Fokusera på din kärnverksamhet, och avsätt tid för att skapa rutiner inom den. Sträva efter att göra varje ny kund du tar emot lite nöjdare med slutresultatet än den föregående, och sträva samtidigt efter att genomföra arbetet med kunden mer lönsamt allt eftersom, utan att tumma på arbetsglädjen och kvaliteten.

Oavsett vilken slags verksamhet man driver, så har man ändå någonstans en eller flera människor som man arbetar mot. Så satsa på att bli bra på att hantera människor. Du kommer att ha kunder som kommer att spy galla över dig, och då får du helt enkelt bara svälja din stolthet, lyssna aktivt på kunden, och erbjuda lösningar.

Grattis! Du har nu tagit dig igenom denna artikel, och förhoppningsvis så står du aningens mer rustad inför din nya karriär som entreprenör!

Similar Posts