Starta Eget Företag – Steg För Steg
Här får du lära dit att starta eget företag i 10 enkla steg. Börja med att se instruktionsvideon, och sedan kan du grotta ner dig i ännu fler detaljer med hjälp av nedanstående artikel.
***Inlägget innehåller annonslänkar***
Starta Eget Företag – Steg För Steg
Det finns hur mycket böcker och poddar och instruktionsvideon som helst om entreprenörskap, men hur man än vrider och vänder på det så är det dessa följande 10 steg som du behöver få ordning på först av allt för att kunna starta eget företag. Nu kör vi!
1: Komma på ett namn för ditt varumärke
Ska du starta eget företag så måste du komma på ett namn för ditt företag. Namnet på ett företag kallas även för ”varumärke”, oavsett om ditt företag säljer varor eller tjänster. Här finns det tre saker att tänka på:
1. Ju kortare namn desto bättre. Det finns goda anledningar tilt Hennes & Mauritz marknadsför sig som H&M, att PriceWaterhouseCoopers marknadsför sig som PwC, och att Luossavaaraa-Kiirunavaara Aktiebolag kallar sig för LKAB.
2. Välj helst ett branschoberoende namn.
Många av de företag som har valt ett varumärke som är direkt kopplat till verksamheten brukar förr eller senare ångra sig. CDON är ett utmärkt exempel på detta; CDON säljer idag allt annat än CD-skivor online.
3. Se till att namnet som du väljer går att registrera som domännamn, det vill säga adressen till hemsidan. Det gör du hos Loopia, länk till Loopia hittar du här.
2: Designa en logotyp för ditt varumärke
Antingen så anlitar du en logotypdesigner från Upwork eller Fiverr, eller så skapar du en logga helt gratis i Canva.com. Jag har gjort både och. När jag startade eget företag så ville jag spara pengar och skapade först en enkel logotyp helt på egen hand som har samma design som YouTube-loggan.
Det enda som behövdes för att göra texten örnmalm till en logotyp var att välja rätt typsnitt och göra bokstaven m till ett stort M. Funkar det för YouTube så funkar det för mig.
Youtube kommer aldrig någonsin att kunna stämma mig för att ha härmat deras logotyp då ingen har ensamrätt på typsnittet Roboto Condensed, det är ett mycket populärt typsnitt som använts tusentals gånger.
Det finns inte håller någon som har ensamrätt på vit text på svart bakgrund (eller tvärtom), och namnet ÖrnMalm påminner inte ett dugg om YouTube, det finns inte en endaste gemensam bokstav i dessa två varumärken.
Jag testade också att anlita en logotypdesigner på Upwork och bad henne att ta fram en ÖrnMalm-logotyp med en örn som illustration samt en text som passar bra för ett varumärke inom friluftsliv. Jag betalade 955kr för jobbet.
Då är frågan; vilken logga ska man välja? Mitt tips är; Alltid den enklaste. En logotyp i mina ögon närmar sig perfektion ju mer man tar bort, inte genom att lägga till. När det inte längre finns nått att ta bort, då är loggan klar.
3: Skapa en hemsida för ditt varumärke
Snälla, bli inte en av de där företagarna som tänker att det räcker med att ha en Facebook-sida. Det är inte proffsigt för fem öre. Jag har 4 års vana av att undervisa i hur man bygger hemsidor och webbutiker genom YouTube-kanalen ÖrnMalm Webbyrå, och jag lär dig att bygga en stilren och säljande hemsida helt gratis!
En egen hemsida ger dig möjligheten att samla all info som är viktigt för dina kunder att veta. Med en hemsida får du också möjligheten att få inkomster via affiliatelänkar, det vill säga du ger rekommendationer på varor eller tjänster som andra företag erbjuder, och när dina besökare surfar vidare till deras sajter via dina länkar och handlar hos dem så får du en ersättning.
Jag känner ett par frisörer som har startat eget företag och inte valt att ha någon hemsida, istället så kör de allt, både tidsbokning och marknadsföring via ett enda Instagram-konto vilket såklart är väldigt smidigt. Men i de allra flesta fall så är det fördelaktigt om dina kunder även kan hitta dig via din hemsida.
Summa summarum; ska du starta eget företag, så se till att fixa en stilren och säljande hemsida till ditt företag!
4: Sökmotoroptimera din hemsida för Google
Det finns två sätt för dina kunder att hitta åt din hemsida; antingen att de på förhand vet adressen till din hemsida, eller att de hittar åt din hemsida när de söker i Google efter det som du har att erbjuda.
Så om du har en tjänst som vildmarksguide, vandringsguide, naturguide, äventyrsguide, fjällguide eller friluftsguide så finns det folk som söker på dessa ord varje månad, det kan vi konstatera när vi skriver in de här söktermerna i ett sökmotoroptimeringsverktyg såsom ubersuggest.
Om du vill att just DIN hemsida ska komma högt upp i Googles sökresultat när dina potentiella kunder söker efter dina varor eller tjänster, så då måste du lära dig sökmotoroptimering.
Du skulle visserligen kunna outsourca både bygget av din hemsida och sökmotoroptimeringen av din hemsida till en webbyrå, men jag rekommenderar inte det!
Jag skulle kunna sträcka mig så långt som och säga att om det är nått som du verkligen borde kunna när du ska starta eget företag så är det att marknadsföra ditt varumärke, och det inkluderar både bygge och underhåll av din hemsida, samt att göra den synlig och sökbar i Google.
Det är hur roligt som helst, och du kommer att spara MASSOR av pengar och du kommer att bespara dig från massor av irritationsmoment när du själv tar på dig ansvaret för marknadsföringen. Att göra ditt varumärke synligt för dina kunder är den allra viktigaste uppgiften du har i företaget. Utan kunder har du ingen verksamhet.
5: Ansöka om F-skattesedel
När du ska starta eget företag så behöver du ansöka om F-skattesedel. Jag rekommenderar dig verkligen att du söker upp ditt närmaste Nyföretagarcentrum. Där får du all hjälp som du behöver för att kunna skicka in en komplett och korrekt ifylld ansökan om F-skatt till Skatteverket.
Det finns många aspekter som du måste känna till för att få din ansökan godkänd, och min egen erfarenhet är att det är helt omöjligt som lekman att ha koll på exakt alla luckor som ska fyllas in i ansökan. Det är där som Nyföretagarcentrum kommer in med sin kunskap och hjälper dig att fylla i alla luckor på ett korrekt sätt.
Rådgivningen är helt gratis, så du ska verkligen dra nytta av den! Så tveka inte att boka in ett möte när du har företagsnamn, logga och en sökmotoroptimerad hemsida på plats!
6: Lära dig bokföring eller outsourca det
Det hör inte till ovanligheterna att nyblivna företagare vill sköta sin bokföring från dag 1 för att spara pengar.
Ibland funkar det bra, men jag har också hört från min redovisningsekonom som jag har anlitat för att fixa min bokföring att hon får in en hel del kunder som trott sig kunna fixa bokföringen på egen hand, och så kommer de till insikt att det gick inte, och så kommer de till henne och ber henne städa upp allt oreda som de har ställt till med.
Det är inte roligt för någon av parterna, och oftast slutar det med att det kommer att kosta företagaren mycket mer än vad det skulle ha kostat om de hade gått till redovisningsekonomen samma dag som de startar eget företag, såsom jag gjorde, så att redovisningsekonomen hade fått börja jobba från rent bord så att säga.
Du kan lära dig allt om bokföring och sköta den till punkt och pricka enligt konstens alla regler sedan när du har fått igång din verksamhet. Först behöver du få in kunder så att det börjar komma in pengar på företagskontot, och du behöver få rutiner på plats som gör att du inte behöver lägga all din vakna tid på företaget.
När du väl har fått rutiner på plats kommer du att börja gå på plus på dina kunder, och när du har kommit så pass långt att du kan ta ut en rimlig lön från ditt företag utan att behöva arbeta ihjäl dig, DÅ kan du börja utbilda dig själv inom bokföring och redovisning.
Men då är det också stor chans att du inte vill göra det längre, då du inser att det är pengar väl investerat att ta hjälp av en redovisningsfirma så att du kan vara ledig på kvällar och helger istället!
För min egen del så jag har drivit eget i drygt ett år nu, och jag har fortfarande inte rört bokföringen, trots att jag kan en hel del om det, jag har en ekonomie kandidatexamen och i de studierna ingick det en hel drös med kurser i bokföring.
Under mitt första år har jag jobbat med enskilda kunder inom flertalet olika branscher, jag har anlitat frilansare hit och dit till en mängd olika projekt, jag har fått inkomster från utlandet via affiliatesamarbeten, och det hade bokstavligt talat blivit ett rent h-vete för mig att bokföra alla dessa affärshändelser på korrekt sätt.
När du väl har kommit igång med ditt företag, och du märker att det är en och samma typ av återkommande affärshändelser, DÅ kan du boka in ett möte med din redovisningsekonom och be henne fixa en överlämning åt dig.
7: Marknadsföra ditt varumärke på sociala medier
Om du vill synas med ditt varumärke online, vilket du definitivt borde göra, då har du minst konkurrens och därmed också störst chans att nå ut med video. Allt du behöver för att komma igång är en smartphone (jag använder denna), en laptop (jag använder denna) och viljan att lära dig att skapa bra videon.
När du har lärt dig att skapa videon till YouTube så kan du korta ner dem och ladda upp dem även på instagram och TikTok för ännu större outreach.
Man skulle nästan kunna säga att dina potentiella kunder kräver att du ska synas med video. Ungefär 80% av all internettrafik utgörs av video i nuläget, så att lägga upp lite sporadiska stillbilder på Instagram och Facebook räcker för de allra flesta inte år 2021 och framåt.
Återigen, jag känner ett par frisörer som endast kör sin marknadsföring via Instagram och inget annat, men kom ihåg att du bör inte begränsa dig till endast Instagram, även om det känns mest bekvämt i nuläget, då de allra flesta som läser detta redan har instagram och vet hur man laddar upp content där.
Så du bör lära dig grunderna i videoredigering, du behöver framförallt lära dig att använda YouTube, och gärna också Instagram Reels och TikTok för att driva trafik till din YouTube-kanal och din hemsida.
8: Marknadsföra ditt varumärke IRL med trycksaker
Jag har använt mig av en klisterlapp på min laptop för att göra reklam för ÖrnMalm Vandring & Friluftsliv-YouTubekanalen när jag sitter och jobbar på allmänna platser.
Jag har ingen aning om jag har fått nya följare på det sättet, men jag har observerat flertalet gånger hur folk har observerat klisterlappen på min laptop, tagit upp sina mobiltelefoner, kollat på mobilen ett tag, sneglat lite blygt på mig, vissa har till och med avfyrat ett litet leende 🙂
Det är enkelt att skapa sådana klistermärken, jag skapade mina klisterlappar hos Vistaprint.
Visitkort är ju också väldigt praktiskt när du ska starta och driva eget företag, jag har varit med om flera gånger där jag har träffat på personer som jag har kunnat hjälpa med mina instruktionsvideon och mina artiklar, och då har det varit busenkelt att ge dem ett visitkort som innehåller länken till hemsidan och mina kontaktuppgifter.
Du kan helt gratis skapa en riktigt snygg design till dina visitkort med hjälp av canva.com, samma gratis-app som du kan använda för att skapa en logoyp. Sedan beställer du visitkorten direkt från appen, eller skickar designen till ditt närmaste tryckeri.
9. Nätverka med likasinnade för att få hjälp och stöd
Jag är inte mycket för facebook, men är det nått som facebook är bra på så är det till att skapa grupper. Jag har fått tag i flera jätteduktiga frilansare på facebook-grupper som har hjälpt mig med ÖrnMalm Webbyrå. Så Facebook är utan tvekan en plattform som jag kan rekommendera för att hitta personer som kan hjälpa dig när du startar eget företag.
Och sist men inte minst så är det alla de människorna som står dig allra närmast, jag fick massor av hjälp av mitt ex när jag skapade mitt allra första varumärke, det är ett ämne för en helt annan video, men just då så var jag i allra störst behov av en bollplank, allt från namnet på varumärket till logotypdesign etc.
Men här gäller det också att vara desto mer försiktig, då dessa människor många gånger har inte en blekaste aning om vad som är bra och dåliga råd då de har oftast ingen inblick i varken entreprenörskap eller den branschen som du ska starta eget inom. Men de älskar ändå att komma med sina åsikter.
Ett perfekt exempel på detta är min kära mor som jag älskar från botten av mitt hjärta, men hon har både ifrågasatt min youTube-satsning i början och tyckte att jag var korkad som la tid på att göra videon som folk kunde se helt gratis. Hon tyckte att jag skulle ta betalt för mina videon, då det var i hennes ögon så man gjorde business, att man gör ingenting gratis.
Lär dig att ta tips och inspiration från rätt människor, och kom ihåg att de i din närhet som vill hjälpa dig vill dig bara väl, men det är inte säkert att du ska följa deras råd till punkt och pricka.
10. Lära dig att framgång tar tid och att du måste vara envis
Du kommer att stöta på massor av svårigheter som nybliven företagare, och alla dessa problem har ett enda enkelt botemedel; envishet.
Majoriteten av alla företag som startas går omkull inom ett par år efter registrering. Dessa misslyckade företagare har helt enkelt gett upp alldeles för tidigt.
Statistiken visar på följande; de allra flesta har åtminstone någon gång drömt om att starta eget. En liten del av dessa drömmare fullföljer sina drömmar. 80% av dessa som fullföljer sin dröm ger upp efter två år. De återstående 20% driver fortfarande sina firmor efter två år med relativt låg omsättning.
Det som du ska ta med från det ovan nämnda är att framgång tar tid.